Nytter det?
Det er ud fra dette, at vi har tilrettelagt vores indsats i dagligdagen. Metoden vi bruger er, samtale/dialog, aktivering og pædagogisk arbejde, hvor nøgleord som omsorg, individualitet, respekt, ligeværd, rummelighed og hjælp til selvhjælp, afspejler vores kristne menneskesyn, holdninger og værdier. Det er vores ambition at få Sønderskovhjemmet til at fungere som et helhedstilbud, hvor arbejdet med aktivering, omsorg og pædagogisk arbejde skaber et miljø, der virker ærligt og inspirerende, og giver den enkelte mod på igen at møde tilværelsens udfordringer. I samarbejde med beboeren udarbejdes en opholdsplan, der skal fungere som "den røde tråd" gennem opholdet. Målet er, at beboeren skal forbedre sin livssituation under opholdet på Sønderskovhjemmet. Statistiske oplysninger:
| ||
Beboernes historier
Hjemmets beboereHer er samlet en række beretninger fra Sønderskovshjemmets nuværende og tidligere beboere. Navnene er ændret, men historierne er sande.Disse historier fortæller lidt om baggrunden for beboernes valg af Sønderskovhjemmet som deres midlertidige eller permanente hjem. Og for Sønderskovhjemmets betydning for deres tilbagevenden til en mere eller mindre normal tilværelse. Det er vores håb at disse beretninger kan hjælpe andre beboere og ikke mindst de folk, der for hurtigt dømmer/fordømmer Sønderskovhjemmets beboere, til at forstå de begivenheder, der ligger forud for opholdet på hjemmet. Måske kan disse beretninger samtidig medvirke til, at nogle af de mennesker, der er på vej til Sønderskovhjemmet lærer af beretningerne og vælger en anden vej fremover.
| ||
Volontørernes historier
Praktikanter og volontørerNedenfor findes - foreløbig kun - én beretning fra en tidligere medarbejder på Sønderskovhjemmet.Vi mener, at også sådanne beretninger er betydningsfulde. De lærer personalet på hjemmet lidt om hvordan hjemmet - og vi - ser ud set med uvildige øjne af en nytilkommen person. Og andre unge mennesker, der overvejer, at udføre arbejde på Sønderskovhjemmet i en kortere eller længere periode får lidt at vide om de tanker og følelser andre har haft.
| ||
Ankestyrelsen - Botilbud i Danmark
Ankestyrelsens statistik for botilbud i Danmark - 2010For sagsbehandlere - og andre meget interesserede personer - findes en omfat-tende oversigt over brugere af botilbud efter servicelovens § 110.Ankestyrelsen udgiver hvert år en statistik over botilbud efter servicelovens § 110. Formålet med rapporten er dels at give et billede af de personer, der benytter § 110-botilbud og dels at producere en statistik over belægning og ressourceudnyttelse på boformerne. Årsrapporten for 2010 er på 39 sider med statistiske oplysninger om alle (næsten!) facetter af anvendelsen af botilbud efter servicelovens §110 for landets 65 botilbud - inklusiv Sønderskovhjemmet. Rapporten for 2010 har følgende indhold: Forord 1 1 Sammenfatning 2 2 Karakteristik af brugere af herberger, forsorgshjem mv. 3 2.1 Antallet af botilbud 3 2.2 Hvem har henvist brugerne til botilbudene? 11 2.3 Udskrivninger fra botilbuddene 13 2.4 Længden på ophold 17Så har du som sagsbehandler lyst til at skaffe dig et overblik over mulighederne for henvisning til et §110 botilbud, er her en mulighed for at hvilke botilbud, der egner sig for netop din klient. Du finder specifikke oplysninger om Sønderskovhjemmet i Bilag 3 (adresseliste), Bilag 4 (antal normerede pladser), Bilag 5 (varighed i antal overnatninger), Bilag 6 (alders og kønsfordeling) samt Bilag 7 (belægningsprocent). Det er jo altid en god ide, at træffe sine beslutninger på et oplyst grundlag, så jeg kan varmt anbefale, at sagsbehandlere studerer denne rapport. Der er desværre vigtige oplysninger, som ikke er inkluderet i rapporten. Der står for eksempel intet om personaleforbrug per beboer, om driftsudgifter per beboer, om antallet af beboere, som vender tilbage til en "normal" tilværelse efter et ophold på bostedet. Rapporten savner også resultater af tilfredshedsundersøgelser blandt beboere og personale. Dette er naturligvis vigtige parametre for vurderingen af et botilbud i relation til de behov, som klienten har. Her er desværre ingen hjælp at hente i rapporten. Man kan derfor med nogen ret anklage rapporten for at udelade de to måske aller vigtigste forhold: Nemlig det økonomiske aspekt samt om henvisning til et botilbud faktisk øger sandsynligheden for at den henviste person vender tilbage til en normal tilværelse. Brugere af botilbud efter servicelovens § 110 (pdf) Ankestyrelsens hjemmeside Om SønderskovhjemmetDu kan læse lidt om Sønderskovhjemmet statistik for årene 2003 - 2009 ved at klikke på dette link. Oplysninger for senere år findes i årsberetningerne (2003 - 2010). | ||
Denne side blev sidst opdateret den 6. juni 2013 - Webmaster: S.W. Rasmussen |